Fotografia boli. Małe posepiowane prosektoria. W łóżku, w autobusie i przy MOJE
czytam Krishnamurtiego „Szkołę zrozumienia”. Staram się […]
Andrzej Jerzy Lech, fragment listu do Roberto Michela
Dokument fotograficzny pojmowany jako
zjawisko artystyczne, czy nawet kulturowe rozwija się płynnie i
dynamicznie już od lat, aczkolwiek w świadomości fotograficznej nadal
zakorzeniony jest przede wszystkim jego aspekt rzemieślniczy. Kładziony
jest bowiem nacisk na wskazanie kwestii społecznych, życia
poszczególnych grup, sposobów reagowania, czy umiejscowienia jednostki w
szerszym ujęciu społecznym, a nawet oddania określonej obyczajowości w
sposób jak najbardziej rzetelny i prawdziwy. Współcześnie koncepcje
estetyczne i artystyczne coraz intensywniej przenikają w świat
fotografii dokumentalnej, która była do niedawna kojarzona jedynie z
rzemiosłem, którego podstawową funkcją miało być jedynie szczere
ukazanie rzeczywistości. Artystą, który bez wątpienia podąża drogą
połączenia sztuki, estetyki obrazowania i dokumentu w spójną całość,
jest Andrzej Jerzy Lech.
Kolekcja Wrzesińska 2011 jest
projektem zrealizowanym na prośbę burmistrza miasta Wrześni Tomasza
Kałużnego, którego celem było stworzenie wyjątkowych pamiątek miasta i
jego mieszkańców. Jednym z artystów zaproszonym do realizacji koncepcji
utrwalenia mieszkańców w ich przestrzeni miejskiej był znany fotograf
dokumentalista Andrzej Jerzy Lech. Artysta podszedł do tematu w sposób
niebagatelny, poddał bowiem interpretacji aspekt społeczny jednostek w
ich przestrzeni miejskiej oraz przedstawił ogólną panoramę mieszkańców
Wrześni i okolicznych miejscowości. Autor zdjęć uchwycił na swych
panoramicznych fotografiach całą gamę osób, które dokładnie opisał nie
tylko za pomocą obrazowania, ale także słów wskazując nam ich sylwetki,
zajęcia, pasje i ważniejsze daty. Bohaterzy Andrzeja Jerzego Lecha
tworzą wspaniałą mozaikę osobowości, które zostały określone również
przez otoczenie w jakim zostali sfotografowani. Każdy kadr opowiada
swoistą historię nie tylko ludzi, ale również miejsc, które przez lata
wywierały wpływ na nich. Oglądając prace artysty można poczuć się niczym
podglądacz mający okazję podejrzeć wyjątkowy świat, który bez trudu
poddaje się interpretacji na podstawie ujętej w spójną całość
przestrzeni miejskiej i postaci bohaterów. Oglądając natomiast zaklęte w
fotografiach osoby odnosi się wrażenie, że ich znamy, że patrzymy na
ich prywatne pamiątkowe zdjęcia. Dystans między odbiorcą zdjęć a samym
tematem zostaje zatarty, pozwalając zagłębić się w esencję życia
społecznego, relacji interpersonalnych i znaczenie samej przestrzeni.
Odnajdziemy tu ideę opartą na docenieniu całości, jaką tworzą ludzie i
ich własna przestrzeń.
Kolekcja Wrzesińska 2011, to
szczególny dokument fotograficzny o charakterze pamiątkowym. Projekt ten
przypomina dziennik fotograficzny, który został ujęty w ramach
artystycznych i estetycznych za sprawą wykorzystanych przez artystę
technik fotograficznych. Fotograf wykorzystał światło zastane malując
nim niczym znakomity malarz obraz pełen prawdy o rzeczywistości i przy
tym podkreślając światłem istotę przedstawień. Fotografie zostały
wykonane wielkoformatowym aparatem z XIX wieku. Przedstawiają zbiorowe
portrety, które doskonale dają świadectwo relacji i związków
społecznych, a przede wszystkim ich wielowątkowości. Tematy społeczne
trudno jest uchwycić w sposób unikalny i autentyczny, aczkolwiek
Andrzejowi Jerzemu Lechowi udało się to perfekcyjnie. Z popularnych
motywów i wątków życia społecznego wydobył obraz niepowtarzalny i będący
esencją istoty tematu powierzonego mu przez burmistrza Wrześni.
Panoramiczny cykl wrzesiński jest wyjątkowym portretem grupowym opartym
na próbie wydobycia charakteru miasta i jego mieszkańców. Artysta
posługując się starą formą dokumentu fotograficznego (która stała się
jego cechą charakterystyczną) obrazuje rzeczywistość w sposób poetycki i
pełen refleksji. Wykorzystując subtelny balans bieli oraz sepiowanie
artysta tworzy obrazy dokumentalne, których klimat i przekaz oddziałują
na oglądających w sposób unikatowy za sprawą artystycznego nacechowania.
Sepiowanie i delikatne kontrasty cechują niniejszą kolekcję
podkreślając przy tym jej klimat i przekaz. Fotografie artysty są
świadectwem, iż za pomocą sztuki fotograficznej można w najbardziej
wiarygodny sposób oddać rzeczywistość, esencję miejsc i istnień, mimo że
są one łatwymi materiałami do manipulacji dzięki współcześnie
wykorzystywanym technikom cyfrowym. Artysta jednak się od nich odcina,
podkreślając tym samym znaczenie i magię zaklętą w technikach
tradycyjnych. Dostrzegalne jest tu więc założenie postulatu
teoretycznego, że fotografia będąca zapisem optyczno-chemicznym, a nie
cyfrowym ma wysokie znaczenie dokumentalne i artystyczne, gdyż
zarejestrowany obraz posiada wtenczas specyficzny wyraz estetyczny, a
nawet filozoficzny. Autor nacechował swoje fotografie swoistą wizją
estetyczną, w której czas i miejsce przenikają się wzajemnie
podkreślając swoje zależności.
Andrzej Jerzy Lech urodził się we
Wrocławiu w 1955 roku. Artysta na stałe mieszka jednak w New Jersey w
USA. Studiował w Czechach na Wydziale Fotografii Artystycznej
Konserwatorium Sztuki w Ostrawie. Jego prace można oglądać w stałych
zbiorach m.in.: w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowym w Gdańsku,
Śląskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej w Katowicach. Andrzej Jerzy Lech
od 2000 roku jest członkiem ZPAF.
Recenzja ukazała się w magazynie Dryft
Recenzja ukazała się w magazynie Dryft
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz